Sökresultat för Maria Øksnes...
Rensa filter?
Vad förstår vi av barns lek? Och vilka villkor har leken i dag? Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. En del håller fast vid lekens värde för barns utveckling och lärande medan andra intresserar sig mer för lekens värde i sig. I Lek på rätt väg? På spaning efter leken samlas några av…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Barns vänskap har på senare år varit föremål för ökad internationell forskningsmässig uppmärksamhet. I Vänskap presenterar nordiska forskare på förskoleområdet ny kunskap om barns vänskap. Artiklarna i denna kollegialt granskade vetenskapliga antologi är bidrag till den pågående utvecklingen av nya insikter om vad…
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?
Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
I Lekens flertydighet lyfter Maria Øksnes fram nya perspektiv på barns lek. I boken diskuterar författaren rådande teman och diskurser som bestämmer hur vi tänker och agerar när det gäller barns lek i förskola, fritidshem och skola. Hon beskriver hur viktigt det är att barn får lov att bara vara barn delar av dagen och…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Barns motstånd har internationellt under lång tid varit ett viktigt pedagogiskt forskningsområde. Under senare år har barns motstånd varit föremål för ökad forskningsmässig uppmärksamhet i de skandinaviska länderna. I Barndom i förskolan: Motstånd presenterar nordiska förskoleforskare ny kunskap om barns motstånd.…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Barns lek har mange former, og det er stor variasjon i hvordan folk forstår barns lek. I den pedagogiske lekdiskursen som preger våre pedagogiske institusjoner, fremheves likevel stadig visse former for lek fremfor andre. Ofte oppfattes lek som et nyttig pedagogisk redskap som skal bidra til barns læring og utvikling.…